• 70 11 13 00
  • Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

SKAD udgiver den første nogen sinde guideline for hvordan skadede el- og hybridbiler skal håndteres i det daglige på et autoskadeværksted.

Guidelinen er et resultat af flere års arbejde og undersøgelser og skal bidrage til at stille skarpt på de udfordringer der kan vente et værksted. Omfanget af guidelinen har hovedfokus på sikkerhed af både personale og bygninger, der kan være i fare såfremt bilens batteri er skadet.

Guidelinen kan gratis downloades fra www.autoskadebranchen.dk og vil løbende blive opdateret i takt med der kommer mere viden på området.


ADAS - sikkerhedssystemet i bilen - stiller nye krav til værkstederne og også autolakerere.

Radarsensorer, der befinder sig bag kofangerene, er kalibreret til den kvalitet og tykkelse som både kofangeren og lakeringen har. Derfor er det vigtigt at følge bilfabrikkens anvisning.

Forsikringsselskabernes taksatorer har ofte svært at forstå behovet for at lakken slibes ned til plast, og at alle lag genopbygges der, hvor sensorerne sidder. Dermed kan taksatorer påtage sig et ansvar for følgeskader, såfremt man ikke ønkser at betale for dette arbejde. Værksteder har i sådant tilfælde pfligt til at informere bilejeren, da undladelse af at følge bilfabrikkens anvisning kan medføre fare.

SKAD TekInfo kan hentes her.


Guldmedlemmer

 

Medlemskaber