• 70 11 13 00
  • Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

SKAD og Dansk Metal har afbrudt forhandlinger om ny overenskomst.

Årsagen ligger hovedsageligt i, at forsikringsselskabernes prispres kan presse autoskadesværksteder i en situation med negativ økonomi, da CO-Industri og FO aftalen påfører så høje personaleomkostninger, at et lille positivt resultat ændres til et større negativt resultat.
Her skal der understreges, at skadesarbejde kun giver plads til små overskud, da forsikringsselskaberne fastsætter timepriser samt hvor stor rabat der skal ydes. Følger et værksted ikke disse krav, så kan værkstedet ende op i en situation, hvor værkstedet ikke længere har tilgang til forsikringsselskabet via indkøbsprogrammet forsi.dk - en såkaldt blacklisting.

SKAD kan ikke acceptere at værksteder presses på deres eksistens, og derfor vil forhandlinger fortsætte i forligsinstitutionen. Her vil vi prøve at finde en mere tålelig løsning, på trods af de mørke udsigter.

At reparere autoskader i Danmark kan kun fungere hvis priserne forsikringsselskaberne betaler, er realistiske, og at værksteder ikke bliver nærmest slagtet af selskaberne. Det vil over tid have voldsomme negative konsekvenser for bilejeren, da ingen kan reparere en bil korrekt og sikkert uden at få betaling for arbejdet og dermed mulighed for indkøb af nødvendigt udstyr og efteruddannelse.
 



Færdselsstyrelsen afholder et vigtigt informationsmøde den 27.1.2020 for aktører der ønsker at etablere sig som teknisk tjeneste i Danmark.
Med baggrund i at der findes mange tekniske tjenester i udlandet, men ikke i Danmark, så ville det være retfærdigt at Færdselsstyrelsen afholder sådant et møde på engelsk, men det næter styrelsen.



Mange har sikkert hørt om at Færdselsstyrelsen planlægger den store omlægning af godkendelse af køretøjer og syn i Danmark.
Dette sker bl.a. med baggrund i EU-forordning 2018/858 mv. pr. 1.9.2020.
 
Faktuelt så kommer det til at betyde en væsentlig ændring af bestående godkendelsesmetoder, her i blandt afskaffelse af prøvningsinstans og introduktion af en EU-godkendt Teknisk Tjeneste.
SKAD har stor interesse i at flere kan godkende både om- og opbyggede køretøjer, så derfor er vi i kontakt med nogle parter heorm.
 
Kort før jul udsendte Transport- og Boligministeriet en høring omkring denne ændring om lov om godkendelse og syn af køretøjer.
 
SKAD har store bekymringer om implementering af den nye lov, fordi det betyder at mindst 12 års lovgivning skal implementeres på få måneder. Danmark har nemligt ikke fuld ud implementeret EU regler på køretøjsområdet i rigtig mange år, og derfor eksisterer der en kæmpe vacuum.
 



SKAD er overrasket over en artikel i HD Journalen, hvor den tidligere redaktør tilsværter SKAD og medlemmer, samt direkte har nedfældet urigtige påstande og oplysninger.

HD Journalen har i flere år løbende bragt veldokumenterede artikler fra SKAD, som både bekræfter at 3-års reglen var en aftale mellem SKAD og SKAT Motor, samt findes der mange konkrete afgørelser fra SKAT Motor, der bekræfter at 3-års reglen har eksisteret.

Det skal understreges at SKAD udelukkende arbejder med afgiftstab ved ombygning af fuld afgiftsbetalte køretøjer, ikke veterankøretøjer, som MHS arbejder med. Desuden er SKAD en del af arbejdsgruppen under MHS, hvilket redaktøren har undladt at anføre. Originalitetskravet omfatter veteranbiler.

Vi er i dialog med HDCDK formand, for at finde en løsning på denne udfordring, som for os er et angreb på en gammel og respekteret forening fra 1907. INTET vi har publiceret er ukorrekt, og vi har naturligvis den fulde dokumentation for alt udsendte til stede.

Gennem mange år har vores dygtige medlemsværksteder hjulpet specielt folk med Harley Davidson motorcykler, ved anvendelse af 3-års reglen, for at undgå afgiftstab. SKAT Motor i Taastrup har løbende godkendt disse ændringer uden at opkræve ny afgift. Det betyder faktuelt millioner af kroner vil har redet for HD ejere.

Den nye motorstyrelse har nu en anden opfattelse, og påstå at den aftale, der er indgået mellem SKAT Motor og SKAD, ikke eksisterer, på trods af at vi klart og tydeligt har dokumenteret dette. Man afviser også det brev fra en tidligere skatteminister som værende bevis på 3-års reglen, ved at påstå at brevet slet ikke var ment sådant.

Mht. Thy kontrollen gennemført af Motorstyrelsen, så har vi skriftligt vidneudsagn om det der er sket, og på trods af at den tidl. HD Journal redaktør sætter tvivl om rigtigheden, så har han aldrig efter kendt journalistisk skik, efterspurgt om der findes dokumentation.

Vi anser artiklen som et direkte personligt angreb mod vores arbejde og det vi står for. Det kan vi ikke acceptere og vil handle derefter.

Fakta er fortsat at SKAD er den eneste organisation, der målrettet arbejder med udfordringer ifm. ombygning af fuld afgiftede køretøjer og dette omfatter også motorcykler.



SKAD har i flere år målrettet arbejdet på at sikre klare og enkle retningslinjer for om- og opbygning.
 
Færdselsstyrelsen har i flere år været klar over en meget problematisk situation vedr. afprøvning og godkendelse af ombyggede køretøjer.
Pr. 1.9.2020 rammer dette også opbyggere af tunge erhvervskøretøjer.
 
Derfor har SKAD udsendt en pressemeddelelse herom, som kan downloades her.



SKAD udgiver den første nogen sinde guideline for hvordan skadede el- og hybridbiler skal håndteres i det daglige på et autoskadeværksted.

Guidelinen er et resultat af flere års arbejde og undersøgelser og skal bidrage til at stille skarpt på de udfordringer der kan vente et værksted. Omfanget af guidelinen har hovedfokus på sikkerhed af både personale og bygninger, der kan være i fare såfremt bilens batteri er skadet.

Guidelinen kan gratis downloades fra www.autoskadebranchen.dk og vil løbende blive opdateret i takt med der kommer mere viden på området.




ADAS - sikkerhedssystemet i bilen - stiller nye krav til værkstederne og også autolakerere.

Radarsensorer, der befinder sig bag kofangerene, er kalibreret til den kvalitet og tykkelse som både kofangeren og lakeringen har. Derfor er det vigtigt at følge bilfabrikkens anvisning.

Forsikringsselskabernes taksatorer har ofte svært at forstå behovet for at lakken slibes ned til plast, og at alle lag genopbygges der, hvor sensorerne sidder. Dermed kan taksatorer påtage sig et ansvar for følgeskader, såfremt man ikke ønkser at betale for dette arbejde. Værksteder har i sådant tilfælde pfligt til at informere bilejeren, da undladelse af at følge bilfabrikkens anvisning kan medføre fare.

SKAD TekInfo kan hentes her.









SKAD får succes med etablering af egentlige synsregler for Custom ombygning af biler og motorcykler. Ny færdselslov og synsregler træder i kraft 1. januar 2017.

Læs mere om Custom.




Det alternative valg for danske lakværksteder. Certificering af arbejdskvaliteten iht. Eurogarant Lak standarden med FDM kvalitetskontrol underlagt ISO 9001.
 


Guldmedlemmer

 

Medlemskaber