SKAD og Dansk Metal har afbrudt forhandlinger om ny overenskomst.

Årsagen ligger hovedsageligt i, at forsikringsselskabernes prispres kan presse autoskadesværksteder i en situation med negativ økonomi, da CO-Industri og FO aftalen påfører så høje personaleomkostninger, at et lille positivt resultat ændres til et større negativt resultat.
Her skal der understreges, at skadesarbejde kun giver plads til små overskud, da forsikringsselskaberne fastsætter timepriser samt hvor stor rabat der skal ydes. Følger et værksted ikke disse krav, så kan værkstedet ende op i en situation, hvor værkstedet ikke længere har tilgang til forsikringsselskabet via indkøbsprogrammet forsi.dk - en såkaldt blacklisting.

SKAD kan ikke acceptere at værksteder presses på deres eksistens, og derfor vil forhandlinger fortsætte i forligsinstitutionen. Her vil vi prøve at finde en mere tålelig løsning, på trods af de mørke udsigter.

At reparere autoskader i Danmark kan kun fungere hvis priserne forsikringsselskaberne betaler, er realistiske, og at værksteder ikke bliver nærmest slagtet af selskaberne. Det vil over tid have voldsomme negative konsekvenser for bilejeren, da ingen kan reparere en bil korrekt og sikkert uden at få betaling for arbejdet og dermed mulighed for indkøb af nødvendigt udstyr og efteruddannelse.

Færdselsstyrelsen afholder et vigtigt informationsmøde den 27.1.2020 for aktører der ønsker at etablere sig som teknisk tjeneste i Danmark.
Med baggrund i at der findes mange tekniske tjenester i udlandet, men ikke i Danmark, så ville det være retfærdigt at Færdselsstyrelsen afholder sådant et møde på engelsk, men det næter styrelsen.

Side 1 ud af 5