• 70 11 13 00
  • Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

SKAD og Dansk Metal har afbrudt forhandlinger om ny overenskomst.

Årsagen ligger hovedsageligt i, at forsikringsselskabernes prispres kan presse autoskadesværksteder i en situation med negativ økonomi, da CO-Industri og FO aftalen påfører så høje personaleomkostninger, at et lille positivt resultat ændres til et større negativt resultat.
Her skal der understreges, at skadesarbejde kun giver plads til små overskud, da forsikringsselskaberne fastsætter timepriser samt hvor stor rabat der skal ydes. Følger et værksted ikke disse krav, så kan værkstedet ende op i en situation, hvor værkstedet ikke længere har tilgang til forsikringsselskabet via indkøbsprogrammet forsi.dk - en såkaldt blacklisting.

SKAD kan ikke acceptere at værksteder presses på deres eksistens, og derfor vil forhandlinger fortsætte i forligsinstitutionen. Her vil vi prøve at finde en mere tålelig løsning, på trods af de mørke udsigter.

At reparere autoskader i Danmark kan kun fungere hvis priserne forsikringsselskaberne betaler, er realistiske, og at værksteder ikke bliver nærmest slagtet af selskaberne. Det vil over tid have voldsomme negative konsekvenser for bilejeren, da ingen kan reparere en bil korrekt og sikkert uden at få betaling for arbejdet og dermed mulighed for indkøb af nødvendigt udstyr og efteruddannelse.
 


Færdselsstyrelsen afholder et vigtigt informationsmøde den 27.1.2020 for aktører der ønsker at etablere sig som teknisk tjeneste i Danmark.
Med baggrund i at der findes mange tekniske tjenester i udlandet, men ikke i Danmark, så ville det være retfærdigt at Færdselsstyrelsen afholder sådant et møde på engelsk, men det næter styrelsen.

Mange har sikkert hørt om at Færdselsstyrelsen planlægger den store omlægning af godkendelse af køretøjer og syn i Danmark.
Dette sker bl.a. med baggrund i EU-forordning 2018/858 mv. pr. 1.9.2020.
 
Faktuelt så kommer det til at betyde en væsentlig ændring af bestående godkendelsesmetoder, her i blandt afskaffelse af prøvningsinstans og introduktion af en EU-godkendt Teknisk Tjeneste.
SKAD har stor interesse i at flere kan godkende både om- og opbyggede køretøjer, så derfor er vi i kontakt med nogle parter heorm.
 
Kort før jul udsendte Transport- og Boligministeriet en høring omkring denne ændring om lov om godkendelse og syn af køretøjer.
 
SKAD har store bekymringer om implementering af den nye lov, fordi det betyder at mindst 12 års lovgivning skal implementeres på få måneder. Danmark har nemligt ikke fuld ud implementeret EU regler på køretøjsområdet i rigtig mange år, og derfor eksisterer der en kæmpe vacuum.
 

Guldmedlemmer

 

Medlemskaber